Nieuw item

Als regelen echt je passie is - Heleen, Generalist Wijkserviceteam

18 July 2023

'Ik regel zaken voor mijn collega’s in de zorg, zodat zij zich kunnen focussen op de zorg voor cliënten.’

Heleen Renders begon als stagiaire bij ZuidZorg en het werk beviel haar goed. Zo goed dat zij na afloop van haar stage niet alleen een zorgdiploma op zak had, maar ook een contract bij ZuidZorg. Nu, 15 jaar later, werkt Heleen als generalist in het Wijkserviceteam van ZuidZorg. Een baan die haar op het lijf geschreven is.

Van stagiaire naar kantoormedewerker

Ik ben begonnen in de wijk. Na een maand of twee werd mij gevraagd of ik ook mee wilde helpen plannen en roosteren van het team. Dat paste wel bij mij, ik houd van puzzels, daar krijg ik energie van. Ik kreeg steeds meer administratieve taken en had steeds minder cliënten. En op een gegeven moment zat ik alleen nog op kantoor. Ik vond dat heerlijk om dingen voor mijn collega’s te kunnen regelen. 

Nieuwe kansen

Door veranderingen in de organisatie ben ik op een gegeven moment toch meer in de zorg gaan werken. Maar al snel bleek dat dat niet meer zo goed bij me paste. Ik had minder energie en straalde dat ook uit. Ik kon toen niet anders dan toegeven dat de zorg niet meer bij mij paste. 
Gelukkig kwam er net in die tijd een vacature voor generalist bij het Wijkserviceteam van ZuidZorg en dit is voor mij de ideale baan. Het Wijkserviceteam is het eerste aanspreekpunt voor alle vragen van de medewerkers in de wijk. Dat kan echt van alles zijn. Van ‘Hoe moet ik inloggen in het systeem?’ tot ‘Kun je me helpen, ik heb een ongeluk gehad onder werktijd’. Als generalist kunnen we zo’n 80% van de vragen die we binnenkrijgen meteen beantwoorden. Daarmee ontlasten we de zorgmedewerkers dus enorm, ze hoeven ons alleen maar te bellen en wij regelen het.  

Een veelzijdige functie

Naast de vragen die we telefonisch binnen krijgen, gaan we ook naar onze wijkteams toe. Elke generalist is maatje van een aantal locaties. Om de zes tot acht weken bezoeken we die locaties en gaan we in gesprek met collega’s om te zien wat er leeft. 
We verzorgen ook de introductiedagen van de nieuwe medewerkers. We geven dan uitleg over hoe we werken binnen ZuidZorg en over praktische zaken, zoals het elektronisch cliëntendossier en de telefoon. Ik vind dit fijn om te doen. We geven nieuwe collega’s een goede start en laten ze niet zwemmen. 
Ten slotte heeft iedere generalist nog een aandachtsgebied. Het mijne is HR en financiën. Ik stel bijvoorbeeld contracten op voor nieuwe collega’s en regel de financiën voor projecten. 

De juiste plek

Ja, uiteindelijk ben ik dus toch op kantoor terecht gekomen. En nog bij ZuidZorg ook. Ik voel me op mijn plek binnen deze organisatie. Ik kan hier mezelf zijn en ik hou van de veelzijdigheid van mijn functie. Als ik een collega vooruit heb kunnen helpen, dan geeft me dat een kick. Spijt van mijn opleiding, dat heb ik zeker niet. Dankzij mijn ervaring als zorgprofessional snap ik hoe het werk eruit ziet. Ik begrijp de vragen en ken de systemen. Door het pad dat ik bewandeld heb, kan ik nu doen wat ik doe. 

ZuidZorg utilise des cookies pour enregistrer certaines préférences et pour aligner les offres à vos intérêts.En savoir plus.
Fermer